Apoštolské vyznání víry
- Věřím v Boha, Otce všemohoucího, stvořitele nebe i země;
- i v Ježíše Krista, Syna jeho jediného, Pána našeho,
- jenž se počal z Ducha svatého, narodil se z Marie Panny,
- trpěl pod Pontským Pilátem, byl ukřižován, umřel a byl pohřben,
- sestoupil do pekel, třetího dne vstal z mrtvých,
- vstoupil na nebesa, sedí na pravici Boha Otce všemohoucího,
- odkud přijde soudit živé i mrtvé.
- Věřím v Ducha svatého,
- svatou církev obecnou, svatých obcování,
- hříchů odpuštění
- těla z mrtvých vzkříšení
- a život věčný. Amen.
Věříme v jednoho Boha, Otce všemohoucího, učinitele nebe i země, všech věcí viditelných i neviditelných.
A v jednoho Pána Ježíše Krista, jednorozeného Syna Božího, z Otce zplozeného přede všemi věky, Boha z Boha, světlo ze světla, Boha pravého z Boha pravého, zplozeného nikoli učiněného, téže bytnosti s Otcem; skrze něhož všecko učiněno jest; jenž pro nás lidi a pro naše spasení sestoupil z nebes a vtělil se z Ducha Svatého a z Marie Panny a stal se člověkem, ukřižován také za nás pod Pontským Pilátem, trpěl a byl pohřben. A vstal z mrtvých třetího dne podle Písem, a vstoupil na nebesa a sedí po pravici Otcově a opět přijde se slávou soudit živé i mrtvé, jehož království nebude konce.
A v Ducha Svatého, Pána a oživovatele, jenž z Otce a Syna vychází, jenž s Otcem a synem je zároveň uctíván a oslavován, jenž mluvil skrze Proroky; a jednu svatou obecnou a apoštolskou církev. Vyznáváme jeden křest na odpuštění hříchů a očekáváme vzkříšení mrtvých a život budoucího věku. Amen.
Následujíce tedy svatých otců, učíme všichni jednomyslně vyznávati jednoho a téhož Syna, našeho Pána Ježíše Krista, zároveň dokonalého v božství a zároveň dokonalého v lidství, vpravdě Boha a zároveň vpravdě člověka, z rozumné duše a z těla, téže bytnosti jako Otec podle božství a zároveň téže bytnosti jako my podle lidství, ve všem nám podobného kromě hříchu, zplozeného před věky z Otce podle božství, zároveň pak v posledních dnech pro nás a pro naše spasení z Marie Panny, rodičky Boží, podle lidství, jednoho a téhož Krista, Syna, Pána, Jednorozeného, jejž sluší uznávati ve dvou přirozenostech nesmíšeně, neproměnně, nerozděleně, nerozlučně, jehož přirozeností rozdíl se nijak neruší sjednocením, nýbrž jehož obojí přirozenosti vlastnost se spíše zachovává a sbíhá v jednu osobu a v jednu podstatu; nikoli ve dvě osoby rozdělovaného či rozlučovaného, ale jednoho a téhož Syna a Jednorozeného, Boha, Slovo, Pána Ježíše Krista, tak jak prve Proroci o něm i sám Pán Ježíš Kristus nás vyučil a jak nám odevzdalo vyznání otců.
- Kdokoli chce býti spasen, tomu jest především potřebí, aby držel obecnou víru,
- neboť kdo ji celou a neporušenou nezachová, nepochybně na věky zahyne.
- Obecná víra pak jest ta, abychom ctili jednoho Boha v Trojici, a Trojici v jednotě
- bez míšení osob a bez rozlučování podstaty.
- Jiná jest totiž osoba Otce, jiná Syna, jiná Ducha svatého,
- ale Otce i Syna i Ducha svatého jedno jest božství, rovná sláva, spoluvěčná velebnost.
- Jaký jest Otec, takový Syn, takový i Duch svatý.
- Nestvořený Otec, nestvořený Syn, nestvořený i Duch svatý.
- Nezměrný Otec, nezměrný Syn, nezměrný i Duch svatý.
- Věčný Otec, věčný Syn, věčný i Duch svatý,
- a přece nikoli tři věční, nýbrž jeden věčný,
- jako nikoli tři nestvoření, ani tři nezměrní, nýbrž jeden nestvořený a jeden nezměrný.
- Podobně všemohoucí Otec, všemohoucí Syn, všemohoucí i Duch svatý
- a přece nikoli tři všemohoucí, nýbrž jeden všemohoucí.
- Tak jest Otec Bůh, Syn Bůh, i Duch svatý Bůh
- a přece nejsou tři Bohové, nýbrž jeden jest Bůh.
- Tak jest Otec Pán, Syn Pán, i Duch svatý Pán
- a přece nejsou tři Páni, nýbrž jeden jest Pán.
- Neboť jako nás křesťanská pravda nutí vyznávati, že každá osoba zvláště jest Bůh a Pán, tak nám obecné náboženství zapovídá říkati, že jsou tři Bohové nebo Páni.
- Otec není od nikoho učiněn, ani stvořen, ani zplozen.
- Syn jest od Otce samého nikoli učiněn, ani stvořen, nýbrž zplozen.
- Duch svatý od Otce i Syna není učiněn, ani stvořen, ani zplozen, nýbrž vychází z nich.
- Jeden tedy Otec, nikoli tři Otcové; jeden tedy Syn, nikoli tři Synové; jeden tedy Duch svatý, nikoli tři svatí Duchové.
- A v této Trojici není nic dřívější ani pozdější, nic větší ani menší, nýbrž všechny tři osoby jsou mezi sebou spoluvěčné a sobě rovné,
- takže veskrze, jak již bylo výše řečeno, má býti ctěna i Trojice v jednotě, i jednota v Trojici.
- Kdo tedy chce býti spasen, smýšlej tak o Trojici.
- K věčnému spasení jest však nezbytné, aby každý věrně věřil také ve vtělení Pána našeho Ježíše Krista.
- Správná víra tedy jest, abychom věřili a vyznávali, že náš Pán Ježíš Kristus; Syn boží, je právě tak Bůh i člověk.
- Jest Bůh, z podstaty Otcovy před věky zplozený, i člověk z podstaty matky v tomto věku narozený;
- dokonalý Bůh, dokonalý člověk, záležející z rozumné duše a z lidského těla,
- rovný Otci podle božství, menší než Otec podle lidství;
- jenž je sice Bůh i člověk, ale přece nikoli dva, nýbrž jeden jest Kristus.
- Jeden pak nikoli proměněním božství v tělo, nýbrž přijetím lidství v Bohu.
- Jeden vůbec nikoli smíšením podstaty, nýbrž jednotou osoby.
- Neboť jako rozumná duše a tělo jest jeden člověk, tak Bůh a člověk jest jeden Kristus,
- jenž trpěl pro naše spasení, sestoupil do pekel, vstal z mrtvých, vstoupil na nebesa, sedí na pravici Otcově,
- odtud přijde soudit živé i mrtvé,
- k jehož příchodu mají všichni lidé opět vstáti se svými těly a vydati počet ze svých skutků.
- A kdo činili dobře, půjdou do života věčného, kdo však zle, do věčného ohně.
- Toto jest obecná víra; a kdo ji nebude věrně a pevně věřiti, nebude moci býti spasen.
(Úvod.)
Všem vuobec a každému křesťanu zvláště buď to svědomo i oznámeno, že obec Česká a v naději Boží věrní křesťané stojie
a s Boží pomocí státi mienie vším svým statkem i životem i smrtí, jakož najdéle budú moci, proti každému živému
jim v tom odpornému, nic o jiné se neposazujíc a vydávajíc, než o tyto kusy čtyři křesťanské a v Novém Zákoně
přikázané od Pána Jezu Krista:
(Čl. 1 o slovu Božím.)
Najprvé: aby slovo Božie po království Českém svobodně a bez překážky od křesťanských kněží bylo zvěstováno a kázáno,
jakož Spasitel náš přikazuje.
(Čl. 2 o přijímání pod obojí.)
Druhé: aby velebná svátost těla a krve Božie pod oběma zpósobama chleba a vína všem věrným křesťanuom, jimž hřiech
smrtedlný nepřekážie, svobodně byla dávána, podlé ustavenie a přikázanie Spasitele.
(Čl. 3 o odnětí světského panování kněžím.)
Třetí, že mnozí kněžie a mnišie světským právem panují nad velikým zbožím tělesným, proti přikázaní Kristovu a na
přiekazu svému úřadu kněžskému a k veliké škodě pánóm stavu světského: aby takovým kněžím to neřádné panovánie
odjato a staveno bylo, a aby podlé Čtenie nám příkladně živi byli a navedeni byli k stavu Kristovu a apoštolskému.
(Čl. 4 o trestání hříchů.)
Čtvrté, aby všichni hřiechové smrtedlní a zvláště zjevní a jiní neřádové zákonu Božiemu odporní řádem a rozumně od
těch, jenž úřad k tomu mají, v každém stavu byli stavováni a kaženi, a zlá a křivá pověst o tejto zemi aby vyčištěna
byla, a tak aby se obecné dobré dálo království a jazyku Českému.
(Závěr.)
Pakli by kdo co zlého, bludného, hanebného aneb nečistého o nás psal, nebo pravil a na nás cpal, žádáme a prosíme,
aby takému nebylo věřeno, jakožto tomu, jenž z nepřiezni a nelásky křivdu mluví, a jako křivému a falšnému svědku.
Nebo to před Pánem Bohem i přede vším světem směle vyznáváme: že dálibuoh v srdci našem jiného úmyslu nenie, než
vší naší mocí, silú i statkem jest slúžiti a slíbiti se Pánu Jezu Kristu, a jeho zákon a přikázánie vésti a plniti,
jakož na každého dobrého křesťana slušie, a o tyto čtyři kusy, jenž záležie pod přikázáním Božím, pilně státi,
a všemu zlému, protivnému i každému, kdož by nás od toho dobrého nutil a pudil, musíme podlé zákona Božieho
a pravdy jeho odporní býti, a podlé našeho povolánie proti takému násilí musíme pravdy i sebe brániti rukú světskú.
A jestliže by kakým výtržkem někoho z našeho množstvie co se zlého stalo, vyznáváme, že to nenie naše vuole, nebo
dálibuoh stojíme proti každému smrtedlnému hřiechu; a zdáli se, žeby komu od nás stala se která škoda, to se stane
neb pro převelikú núzi, neb jakožto Božiemu a našemu nepřieteli, kdyžto zákona Božieho a sebe hájiti musíme jeho násilí
a ukrutenství. A nade všecko vyznáváme, že zdáli se komu do nás co zlého, hotovi jsme polepšiti a ve všem zprávu
a naučenie z Písma svatého srdečně přjieti.
Zdroj:
F.M.Bartoš, F.M.Dobiáš, Ad. Novotný, V. Sobotka: Čtyři vyznání, Komenského evangelická bohoslovecká fakulta v Praze I, 1951